Evropské protestní akce odborových organizací k návrhu SES2+




Vážení členové naší odborové organizace, kolegyně a kolegové,

dovolte mi, abych Vás touto formou informoval o dění v našem podniku, resp. v Evropě v souvislosti s procesem schvalování návrhu legislativy SES2+ předloženého Evropskou komisí (EK) v rámci projektu Jednotného evropského nebe (Single European Sky), který již v minulém roce vzbudil spoustu emocí, protestů a stávek prakticky ve všech zemích Evropské unie stejně jako nyní.

Návrh SES2+ je změnou probíhajícího projektu SES2 v celoevropském projektu Jednotného evropského nebe (Single European Sky, SES). Původním záměrem SES je obecně komplexní plánování, rozvoj a spolupráce v rámci letového provozu v Evropě ve všech jeho částech s cílem zvyšování kvality, bezpečnosti a spolehlivosti poskytování služeb řízení letového provozu a letectví obecně. Jednotlivé rozšiřující projekty jsou pak nástavbou, která upravuje platnou legislativu podle aktuálních potřeb či pro stanovování nových cílů nebo revidováním těch starých.

Návrh SES2+ však vybočuje z původního záměru SES a klade si neopodstatněné cíle na základě klamných a zavádějících důvodů. Jedná se především o tyto problematické návrhy, proti kterým se snažíme ve spolupráci s podnikem, sdružením řídících letového provozu CZATCA, sdružením techniků CZATSEA, Ministerstvem dopravy či ÚCL bojovat, aby nakonec ke schválení SES2+ v Evropském parlamentu vůbec nedošlo.

1) Nesouhlasíme s definicí služeb CNS, MET a AIS jako služeb podpůrných – podle nás jsou to právě tyto služby, které jsou v ŘLP těmi základními, na kterých lze stavět bezpečné a kvalitní poskytování služeb řízení letového provozu.

2) Povinné vyčlenění těchto „podpůrných“ služeb z činnosti podniku a jejich provozování na čistě obchodních principech – jelikož dle definice je EK přesvědčena, že výše zmiňované služby nejsou důležité (jsou dle EK podpůrné), je možné provozovat tyto služby čistě na komerčním principu a obchodovat s nimi jako s jakýmkoliv jiným druhem spotřebního zboží. Cílem je samozřejmě nejlevnější nabídka a taková pak bude nabízena po celé Evropě s cílem konečného snížení nákladů na poskytování těchto služeb. Takže nakonec by nám radary spravovala firma ze Španělska, navigační zařízení z Polska, meteo by nám zajišťovali Chorvati a leteckou informační službu třeba Slovensko nebo Irsko. O operabilitě při řešení nějakého problému samozřejmě všichni mlčí a v návrhu se o něm nepíše. V nejhorším (a ideálním stavem pro EK) pak všechny služby bude nabízet po celé Evropě jedna skupina/firma/organizace, která bude nakonec nejlevnější a které se bude za poskytování takových služeb muset platit. EK již dopředu prosazuje organizace Eurocontrol a EAA (European Aviation Agency), které samozřejmě po snadném výdělku natahují ruku. Sociální dopady takového kroku tady nikdo nezvažuje a neřeší. Jedná se o tisíce pracovníků v letectví!

3) Napřímení tratí s cílem ušetření paliva – jedna z mnoha nepravd, které EK dává jako současný velký evropský problém včetně roztříštění evropského vzdušného prostoru. Veřejnosti je pak vše prezentováno tak, že by po vyřešení tohoto problému byly mnohem levnější letenky. Samozřejmě to není pravda, neboť v současnosti ještě možným napřímením tratí lze reálně ušetřit na leteckém palivu zlomky procent. Tato problematika je podrobně prozkoumána doložitelnými fakty a praktický přínos v podobě levnější letenky pro cestující tady neexistuje. Zde hovoří čísla jasně.

4) Vyrovnat se nákladově a kapacitně řízení letového provozu v USA – naprosto nepřijatelné srovnání, jehož cílem je snížení počtu řídících letového provozu a technického personálu ATM v Evropě o 50%. Navíc EK si čísla účelově překrucuje ve svůj prospěch a srovnává nesrovnatelné. S poloviční cenou za přeletovou jednotku v USA zde EK samozřejmě neuspěje, neboť v USA je necelá polovina poplatku hrazena ze státního rozpočtu (ano, ŘLP v USA jsou dotovány z federálního rozpočtu), a proto platí aerolinky, které se rovněž na EK s žádostí o vyřešení tohoto „problému“ obracejí, mnohem nižší poplatky v USA než v Evropě. Opět sociální otázka zůstává nezodpovězena s podtextem vyššího výdělku aerolinií.

5) Snížit počet středisek ŘLP na minimum (ideálně 1 pro celou Evropu) – bez ohledu na státní hranice, na potřeby a suverenitu jednotlivých členských států, armády a dalších zúčastněných se EK snaží vymazat hranice mezi jednotlivými státy a veškeré požadavky budou transparentně řešit, regulovat a vše přerozdělovat organizace EAA a Eurocontrol případně nějaká jiná, kterou EK kvůli tomu vytvoří. Cílem je opět prý nezbytné šetření, aby mohly být letenky levnější.

6) Striktní oddělení přibližovacích a letištních služeb řízení letového provozu od činnosti podniku a jejich provozování na čistě obchodních principech, a to již od roku 2020. Zde jsme přesvědčeni, že tyto služby nelze kvalitně bez řádného zázemí provozovat na tak vysoké bezpečnostní úrovni, jaká je v případě celistvého konceptu služeb řízení letového provozu a jaká je v našem podniku samozřejmostí.

Dnes 29. 1. 2014 a 30. 1. 2014 doje po celé Evropě k protestům, které budou symbolizovat celoevropský nesouhlas s návrhem SES2+ (máme potvrzeny různé typy protestních akcí/stávek řídících v Německu, Belgii, Francii či Španělsku). Tyto protesty organizuje ATCEUC (Evropská organizace řídících letového provozu) a ETF (Evropská federace pracovníků v dopravě). Na jejich připomínky ani na připomínky jednotlivých členských států není při schvalování brán žádný zřetel. Kosmetickými pozměňovacími návrhy se EK snaží celou problematiku protlačit přes veškerý odpor tak, aby byla co možná nejdřív schválená bez řádného koncepčního projednání a diskuze s dotčenými organizacemi. Proti jsou vesměs všechny státy Evropské unie v čele s Německem a Francií. Oporu máme i v českém Ministerstvu dopravy, které svůj negativní postoj vůči SES2+ nemění a bude prostřednictvím českých europoslanců prosazovat zamítnutí tohoto návrhu. Cílem je však zabránit už i vlastnímu projednávání, které v případě nesouhlasu více než poloviny členských zemí pak nemá opodstatnění.

Řídící letového provozu v ŘLP ČR, s. p. budou dne 30. 1. 2014 od 07:00 do 19:00 hod. místního času striktně dodržovat pravidla řízení letového provozu (řízení přesně podle letových plánků, neposkytování nepovinných informací apod.). Ze zákonných důvodů bude naše podpora a podpora sdružení techniků ATMS v tomto ohledu pouze symbolická, a to vydáním společného tiskového prohlášení (které je přílohou tohoto emailu) a podporou našich kolegů řídících letového provozu. Dále všichni společně podnikáme kroky v jednáních na všech úrovních – s Ministerstvem dopravy ČR, se zástupci ČR v Evropském parlamentu či v neposlední řadě s vedením našeho podniku.

Vážení kolegové a kolegyně, děkuji Vám touto formou za podporu, kterou budeme v těchto dnech potřebovat. Se současným stavem návrhu SES2+ se nikdo z nás neztotožňuje a důrazně se proti tomuto musíme ohradit. Jedná se o budoucnost profesí v řízení letového provozu na všech úrovních a v celé Evropě. Je žádoucí, aby úředníci v Bruselu začali naše výhrady brát vážně a začali s námi otevřeně diskutovat nad problematikou, která se nás bezprostředně týká. Budoucnost řízení letového provozu je na rozcestí a my musíme bojovat za to, aby dalším cílem byly reálné kroky, které povedou ke stabilizaci celého sektoru letectví, ke společnému rozvoji poskytovaných služeb na základě široké spolupráce, k technologickému rozvoji v oblasti ATMS, ke zvyšování bezpečnosti a spolehlivosti v letectví a v neposlední řadě k důstojnému postavení všech zaměstnanců.

Děkuji Vám za pozornost a za společnou podporu.

S pozdravem

Milan Maščák
Předseda PV OSD ŘLP ČR, s. p.